Stoomtrein Maldegem-Eeklo to the rescue
Herinner je je nog het Brupark in Brussel nog? Dat kleine stukje nostalgie naast het Atomium en Mini-Europa volgepropt met restaurants. Maar wat heeft het Brupark nu met Stoomtrein Maldegem-Eeklo te maken? Wel, te midden van deze uiteenlopende verzameling aan eetgelegenheden stond een authentiek Orient Dining rijtuig. Tijdens de afbraak van de hele site, dreigde men dit staaltje geschiedenis te vernietigen. Gelukkig kon dit pareltje gered worden van de sloop door één van de leden van onze vereniging.
Een geschiedenis die kilometers terug in de tijd gaat
Deze oude rakker, genaamd WR 2982, werd in 1927 tot leven gebracht in Reggio Emilia, Italië. Het restaurantrijtuig heeft sinds zijn bouw al een lange carrière achter de rug. In de jaren ’30 vertoefde hij in Roemenië waar het rijtuig dagelijks ingezet werd op de route tussen de Boekarest en het stadje Brasov, ten noorden van de hoofdstad. Drie keer per week reed de trein zelfs tot Episcopia, gelegen aan de grens tussen Roemenië en Hongarije. In 1965 verhuisde de WR 2982 terug naar Italië waar hij gemoderniseerd werd. Uiteindelijk werd het rijtuig twintig jaar later uit dienst gehaald om de rest van zijn dagen te slijten als brasserie in het Brupark. Althans, dat dacht hij… In 2018 kocht Glenn Lateste, een lid van Stoomtrein Maldegem-Eeklo, het restaurantrijtuig op om er nieuw leven in te blazen.
Zo goed als nieuw
We hebben de ambitie om het rijtuig volledig terug te brengen naar zijn vroegere gloriejaren met zijn luxueuze interieur. Bij aankoop bevatte de WR 2982 tot ons groot genoegen nog de originele wand en plafondverlichting van de hand van befaamd juwelier en kunstenaar René Lalique. Deze Fransman stond bekend als één van de belangrijkste juwelenontwerpers in het Art Nouveau tijdperk. De marqueterie – techniek waarbij verschillende materialen nauw aan elkaar gelijmd worden, vooral hout – in dit rijtuig werd helaas in de jaren 70 vervangen door fotoprints. Ook hier wil Stoomtrein Maldegem-Eeklo teruggrijpen naar het authentieke design gebaseerd op de ontwerpen van René Prou, een bekende Franse decorateur. Om dit stukje nostalgie volledig tot leven te brengen, zal het rijtuig afgewerkt worden met de oorspronkelijke Brigde stoelen, met dank aan Dhr. Claude van den Hove d’Ertsenryk (Coll Koning Boudewijnstichting) die deze in bruikleen geschonken heeft.
Met twee is beter dan alleen
Stoomtrein Maldegem-Eeklo heeft al enige ervaring als het op de restauratie van restaurantrijtuigen gaat. Het rijtuig 4250 (CGC Saint-Denis, 1919) is daar het levende bewijs van. Je kunt dit staaltje vakmanschap namelijk bewonderen tijdens een etentje in dit rijtuig. Zo kan je onder meer genieten van high tea voor moederdag, een wildmenu in het najaar, een diner bij kaarslicht voor Valentijn… en nog zoveel meer. Het succes van deze formule noodzaakt ons om een tweede rijtuig in te zetten. De komst van WR 2982 zal er op termijn voor zorgen dat meer bezoekers tegelijk met de voetjes onder tafel kunnen genieten van een heerlijke maaltijd én natuurlijk ook van het adembenemende interieur.