
Zijn die werken nu nog niet gedaan?
We hebben deze statement al eens eerder gemaakt, maar mij hebben ze altijd geleerd dat herhaling – sorry, not sorry – de kunst is van het echt te onthouden: er wordt hard gewerkt bij Stoomtrein Maldegem-Eeklo. Niet alleen tijdens het rittenseizoen (van mei tot en met september), maar ook in de koudere periode daartussen zijn er heel wat vrijwilligers die de handen uit de mouwen steken. Voor diegene die het zich niet meer herinneren, even een korte recapitulatie:
Afgelopen winter zijn we van start gegaan met één van de grootste vernieuwingswerken binnen het eigen beheer van de vereniging, namelijk project ‘spoorvernieuwing’. Het doel van dit jaar: 2km spoor vernieuwen. Fase één bestond uit het uitbreken van de houten dwarsliggers. Dat was nog maar het begin…
Omdat we toch eerder verkiezen om de trein effectief over de volledig museumspoorlijn te laten rijden tijdens het rittenseizoen, hadden we veel meer nodig dan alleen maar vrijwilligers. Zwaar materiaal zoals bulldozers en kranen zorgden hier voor extra hulp. De lasergestuurde bulldozer werd ingezet om de volledige spoorlijn te nivelleren. De kraan komt pas in een later stadium van de werken in de spotlight te staan.
Een nieuw spoor aanleggen, vergt heel wat precisiewerk. In samenwerking met een landmeter werd de middellijn van het spoor bepaald. Elke 50 meter werd er een kruis geplaatst dat het midden van het spoor aanduidde. Met behulp van touw en veel – heel veel – spuitbussen verf konden onze vrijwilligers aangeven waar de dwarsliggers moesten komen (voor de detailliefhebbers: elke 75cm werd er een lijn gespoten).
Alle voorbereidingen konden nu plaats maken voor ‘de vrijwilliger in de Atlaskraan’. Hij plaatste de ene dwarsligger achter de andere onder het strenge toeziend oog van een andere vrijwilliger. Naarmate ze vorderden met de plaatsing van de dwarsliggers werden ook de rails systematisch terug op deze nieuwe betonnen dwarsliggers geplaatst en vastgemaakt. Dit nam zo’n 4 weken in beslag om af te ronden.
Eens het spoor volledig aangelegd was, konden we van start gaan met de ballast te lossen. Dit zijn de keien die tussen de sporen liggen. Helaas was onze Atlaskraan niet geschikt voor deze werken. Hij werd hierdoor gedegradeerd en vervangen door een gehuurde kraan van 40ton. De kleine maar dappere 91, één van onze diesellocomotieven, bracht aan een gezapig tempo de ballast ter plaatste terwijl de Atlaskraan deze verdeelde over de werf.
En nee… de werken waren hiermee nog niet gedaan. Het was nu de beurt aan de overwegen aan de Krekelmuit en de Oude Weg. In deze hete zomerperiode lijken het wel lang vervlogen tijden, maar begin dit jaar hebben we wel een periode van sneeuw gekend in België. Je weet wel, dat mooie witte deken dat steeds voor veel verkeershinder zorgt. De vervanging van deze overwegen hebben dan ook tijdens die befaamde periode plaatsgevonden. In samenwerking met de firma Loones uit Maldegem – een dikke merci hiervoor! – zijn we erin geslaagd om in één dag – wel een extreem lange dag (van 6u ’s morgens tot 8u ’s avonds) – deze klus te klaren.
Nog even doorbijten! We zijn er bijna! Dankzij de firma Remacom konden de onderstopwerken uitgevoerd worden. Zij maken gebruik van een machine die over de sporen rijdt en aan de hand van trillingen en onderstoplepels de ballast onder de dwarsliggers duwt. Dit zorgt ervoor dat het spoor stabiel en vast ligt. Naast de bulldozer en kranen, kwam ook “Dikke Bertha” langs. Deze machine kan gezien worden als de schoonmaakster van het spoor: ze legt alle ballast proper op zijn plaatst en gaat met de borstel over het spoor.
En dan uiteindelijk – le moment suprême – de allerlaatste fase van de werken: de afwerking van de overwegen. Omdat veiligheid boven alles gaat, werden de overwegen ingericht als een verhoogd plateau. Deze verkeersdrempel doet het verkeer afremmen om zo de spoorweg op een tragere en veiligere manier over te kunnen steken.
Graag willen we even een welverdiend applaus geven voor de hard werkende vrijwilligers! Ondanks de vrieskoude bleven zij doorwerken om op schema te blijven. Gelukkig waren ze zo inventief om hun eigen warme plekje te creëren waar hun lichaamstemperatuur terug even naar een normaal niveau kon stijgen met een straffe dosis aan koffie. Stoomtrein Maldegem-Eeklo is enorm fier op zo’n goede werkkrachten die met hart en ziel meewerken aan een (nog) betere werking van onze vereniging.